Eminim pekçoğunuzun Valorant ‘ın popülaritesinin artması ile aklına gelen ilk soru “CS:GO ve dolaylı yoldan Valve devri kapanıyor mu?” olmuştur. Son günlerde CS:GO cephesinden fahiş fiyatlarda transfer haberleri, artan ödül havuzları haberleri görüyoruz. Aynı zamanda da “Koçluk bugu” nedeniyle cezalandırılan koçlar, bazı isim yapmış oyuncuların hile kullandığı ve Valve’in zarar görmemek için durumu sakladığına yönelik çeşitli suçlamalar gibi artan karalamaya yönelik söylemler de görüyoruz.
Valve çeşitli hamleler yaparak bu kan kaybını durdurmaya mı çalışıyor yoksa sektörden yavaş yavaş düşüp yerini Valorant ‘a mı bırakıyor?
Valorant ve CS:GO Nedir?
Espor’a aşinaysanız sektörde en çok yer edinmiş FPS oyunlarının Valorant ve CS:GO olduğunu zaten biliyorsunuzdur.
Her iki oyun da görev odaklı olmasıyla birbirine benzerlik gösterir. Saldıran takım bomba kurmaya çalışır, savunmacı takım ise bomba alanlarını koruyarak saldıran takımın görev yapmasını engellemeye çalışır tabii roundu kazanmak için sadece görev yapma zorunluluğu yoktur taraflar birbirini saf dışı bırakarak da round kazanabilirler.
Counter-Strike’ın FPS sektöründe çok köklü bir yeri vardır. Oyun 2000’lerin başında çıkmasıyla birlikte günümüze kadar oldukça sevilen ve yüksek bir popülariteye ulaşmış bir oyun olarak gelmeyi başarmıştır. İlk zamanlarda sıradışı atış mekaniklerine sahip olması nedeniyle çok fazla yetenek isteyen bir oyundu. 2012 yılında çıkmış olan Counter-Strike: Global Offensive ile bu kavramlara bir yenisi eklendi “taktiksel zeka”. Oyun bu yeni sürümü ile yetenekleri sınıflandıran ve takım oyunu odaklı hale gelmesi ile popüleritisini iyice arttırdı.
Counter-Strike, Valorant’tan daha çok gerçekçiliği ile ayrılmaktadır. Gerçek dünyadan esinlenilen silahlar ve klasikliği ile bilinir. Valorant ise bu duruma biraz farklı bir yaklaşım sergilemesiyle topluluğun bir kısmı tarafından çok sevilmişken klasik FPS oyun tarzından kopamayan bir kısım için çok absürd gelmiş ve beğenilmemiştir.
Valorant, rakipleri doğrudan etkileyebilecek veya haritanın düzenini değiştirebilecek benzersiz yeteneklere sahip ajanlar barındırır. Başkalarının Valorant’ı karşılaştırdığı diğer oyun, benzersiz yeteneklere sahip kahraman karakterleri de kullanan, ancak benzerliklerin bunlarla sınırlandığı oyun olan Overwatch’tır. Owerwatch’da kahramanlar cooldown usulü ile yetenek kullanır. Valorant’ta ise kahramanlar maç başında yetenekleri satın almalıdır.
Valorant’ta isabetli yapılan vuruşlar ve iletişim maçı kazandıran unsurlar olması ile CS:GO ile oldukça benzerlik gösterirken yeteneklerin destekleyici rol oynuyor olması ile ayrı düşerler. Yetenekler oyuncuları öfkeye düşürecek kadar güce veya sık kullanıma sahip olmasa da akıllıca kullanıldığında maçı değiştirebilme potansiyeli barındırır.
Bir karakter, haritanın herhangi bir yerine diğer oyuncuları tuzağa düşüren veya savaşa girmelerini engelleyen bir duvar dikebilir. Başka bir karakter yeteneği, bir küre fırlatarak köşelerde düşmanları bulabilir.
Stratejik yetenekler kullanışlıdır, ancak duvarlarda patlama yaratmak ve düşmanlara uçan bıçaklar atmak gibi saldırı odaklı yetenekler de vardır. Silah, yetenekler ve stratejiler çok sayıda seçenek yaratır, aslında hayranların ilgisini çeken veya çok itici gelen unsur da tam olarak budur.
Anti-Cheat Sistem ve Hile Problemleri
Valve’ın kötü şöhretli VAC yasaklama sistemi, hilecileri yakalamadaki etkisizliği nedeniyle yıllar boyunca eleştirildi. Ancak belirli bir kritere ulaşan oyuncular tarafından çok fazla raporlanan oyuncuların izlenmesi ve bir değerlendirmede bulunarak oyuncunun ceza almasına ya da almamasına olanak sağlayan Overwatch sistemi ile olumlu geri dönüşler aldı. Riot benzer bir sistem kullanacağından henüz bahsetmedi.
Riot Games; Valorant’da da League of Legends’da kullandığı Vanguard hile koruma sistemini kullanacak. Bu sistemin amacı üçüncü parti yazılımları algılayıp anında ortadan kaldırmak. VALORANT , hilecilerin ışınlanma veya hız hilesi gibi oyunu değiştiren hileleri kullanmasını imkansız hale getiren sunucu tarafından yetkilendirilmiş oyun mimarisini tanıttı.
Peki hileler konusunda bu iki oyunu karşılaştırmak ne kadar doğrudur ?
Hile konusunda Valorant’ın daha iyi bir iş çıkardığını söylemek için henüz çok erken. Bunun sebebi ise iki oyun arasındaki yaş farkı. Counter-Strike 20 yıldır sektörde olan ve 20 yıldır kendisine karşı hile üreticileri tarafından hile yazılımları yazılan, her VAC güncellemesinde ise bu yazılımların da güncellendiği bir platform. Hatta bu durum öylesine gelişmiştir ki hile üretimi bir ticaret sektörüne dönüşmüştür. Valorant ise henüz çok yeni bir oyun kendisine yönelik ne kadar fazla hile üretileceği bu hilelerin ne kadar gelişeceği ve Riot’un buna karşı ne önlem alacağı, Vanguard’ı ne sıklıkla güncelleyeceği bilinmiyor. Vanguard’ın League of Legends’i nasıl koruduğunu aslında biliyoruz. LoL’de üçüncü parti yazılım kullandığınızda çok yakın bir zaman içerisinde cezalandırılıyorsunuz. Fakat FPS oyunlarındaki hile ağı Moba oyunlarına göre daha geniş. Riot’un buna nasıl ayak uyduracağını söylemek için biraz erken.
Oyuncu topluluğu aslında bu iki şirketten de hileleri tamamen engelleyip hile ile oyuna girilmemesini mümkün kılmasını istemiyor, hile kullanan oyuncuları daha hızlı tespit edip oyundan yasaklanmasını istiyor. Riot Games ise bu konuda öne çıkıyor. League of Legends’da bir üçüncü parti yazılım kullandığınızda tespit edilmeniz çok kolay ve kısa sürede oluyor. Raporlama sistemi Valve’a nazaran daha iyi. CS:GO’da ise hile ile Global Elite rütbesine kadar hesap geliştirip satan pekçok platform var… Valve bu konudan kaybediyor. Hile kullananları daha çabuk tespit etmesi ve cezalandırması bakımından Riot Games daha iyi diyebiliriz ama hile üreticileri Valorant’ın popülaritesinin artmasıyla birlikte Riot’un başını çok ağrıtacaktır, zaman ilerledikçe Vanguard’ın ve hile kullananların çeşitli sistemlerce(CS:GO’daki Overwatch gibi..) algılanıp cezalandırılma süresindeki başarısını veya başarısızlığını daha iyi değerlendirebiliriz.
Server Tick-Rate
VALORANT ile en büyük farklardan biri, genel maçların, CS: GO’nun 64 tick sunucularından farklı olarak 128 tick sunucularda oynanabilecek olmasıdır. Bu, VALORANT’ın genel sunucularda çok daha sorunsuz olacağı ve muhtemelen kararlı kalacağı anlamına gelir. Riot çoğu oyuncunun pingini 35 ms dolaylarında tutmayı hedefliyor bu da lag problemlerinin iyileştirilmesi ve daha akıcı bir oyun keyfi anlamına geliyor.
Riot, rakip zayıf internet bağlantısı nedeniyle gecikiyor olsa bile tüm oyuncu hareketlerini saniyede 128 kareye yükseltir. Bu da şükürler olsun ki haritayı atlayan oyuncular tarafından vurulmayacağınız anlamına gelir.
Valve bu konuda başarısız olsa da çeşitli üçüncü parti matchmaking platformları (Faceit gibi..) 128 tick serverlerde oynama fırsatını topluluğa sunuyor.
Valorant, CS:GO ‘dan Daha Mı Zor ?
Çoğu durumda ikisini birbirinden ayırmanın zor olduğu göz önüne alındığında, hangi oyunun oynanmasının aslında daha zor olduğunu söylemek zor. Bununla birlikte, eski CSGO profesyoneli ve yayıncı Mike “Shroud” Grzesiek gibi oyun endüstrisinin önemli isimlerinden gelen görüşler, Valorant ‘taki haritaların oynamayı kolaylaştırdığını belirtiyor. Bu, Valorant’ın düşmanlarınızı hedeflemeyi kolaylaştıran daha basit haritalara sahip olmasından kaynaklanıyor. Bu, bir noktada Valorant’a geçmeyi düşünen CS:GO veteranlarına farklı bir üstünlük sağlayacak bir şey gibi görünüyor.
Ancak herkesin ortak noktada buluştuğu görüş bu değil. Eski bir Overwatch oyuncusu olan “xQc” Lendyel’den ilginç bir görüş, karakterlerin yeteneklerinin kullanılmasının oyunu sinir bozucu hale getirdiğini belirtti. Bu, bir CS:GO tarzı oyunda Overwatch tarzı özelliklere sahip olmanın bir sonucudur.
Valorant’ın zorluk açısından sahip olduğu bir özellik, genel performansıdır. Riot Games, CSGO’nun sunmadığı bir lüks olan 128 ticklik bir deneyim sunuyor. Bir dereceye kadar bu, Valorant’ı oynaması daha kolay bir oyun haline getiriyor. Bunun nedeni, 64 tick sunucularda daha yaygın olan “no reg” gibi sorunları önlemesidir. Bu; vurduğunuz mermilerin herhangi bir hasara neden olmayıp, hareketli mermilere ve çok daha fazlasına kadar her yerde oyunu etkileyebilir.
CS:GO ‘ya Azalan İlgi
Profesyonel oyuncuların çoğu, oyunların paylaştığı benzer hedefler nedeniyle Valorant’ı en popüler FPS oyunu olan “CS:GO” ile karşılaştırmıştır. Oyuncuların çoğu Valorant’ın CS:GO’nun yeni versiyonu, bir CS:GO katili veya Counter-Strike ve Overwatch’ın bir karışımı olduğunu düşünüyor.
Birçok CSGO oyuncusu, profesyonel sahnede aktif kalmak için oyunları değiştirmekten başka seçeneği kalmadı. Freakazoid, 10 yıl boyunca CSGO oynadıktan sonra kariyerini Valorant’ta devam ettirmek için oyunu bıraktığını açıklamıştı. Tek O’da değil. Counter-Strike’da son zamanlarda başarılı olamayan profesyoneller de CS:GO sahnesini tek tek terk ediyor. Bu Counter-Strike’in popülaritesi ve Espor geleceği açısından büyük bir problem yaratacağa benziyor.
Valoranta Geçişler
Biliyorsunuz; Freakazoid, ScreaM, Mixwell, Brax ve hatta Dennis gibi profesyoneller Valorant’a geçtiğini açıklamıştı. Diğer profesyoneller ve emekliliğe ayrılan oyuncular dahil Valorant’a yüklü şekilde geçiş yaptılar. Hızlı bir şekilde popüler oluşunu sürdüren ve köklü bir oyun şirketinin eseri olan Valorant’ta tekrar adınızı duyurabilecekken neden geçiş yapmayasanız ki?
Geçiş yapan oyuncuların birçoğu ya para için ya da son yıllarda pek fazla başarıya imza atamadıklarından dolayı tekrar kariyerlerini parlatmak için CS:GO ‘yu bıraktığını biliyoruz. Peki Valve buna nasıl bir önlem alıyor?
Son zamanlarda bazı profesyonel CS:GO oyuncularının milyon dolarlık sözleşmelerle transfer olduklarını görüyoruz. Valve gerek Dota 2 gerekse de CS:GO ‘daki espor sektörüne yüklü yatırımlar yapıyor. Turnuvaların ödül havuzlarını çok geniş tutuyor. Riot Games ise bu kadar geniş bir ödül havuzunu hiçbir zaman sunmadı ve sunmuyor. Son zamanlarda çıkan “Koçluk Bugu” söylentileri ve bunun nezdinde gelen cezalar, bazı Major sahibi profesyonel oyuncuların hile iddaaları ile karşılaşması ve bu iddaalarda Valve’nin bu duruma izin verdiği söylentileri olması, çok eleştiri çeken VAC sistemi ile Valve ‘in imajı çokça zedelendi. Bu durum gerek oyuncuların CS:GO ‘ya karşı olan tutumuna gerekse de topluluğun güvenine çokça zarar verdi. Çünkü bir CS:GO maçı izlerken desteklediğiniz takımın rakibine karşı “Acaba hile veya bug yapıyorlar mı?” şeklinde karamsar bir tutum sergileyebilirsiniz keza bu oyuncular için de geçerli.
Natus Vincere eski koçu ve oyuncusu Starix, “flusha”nın hile kullandığını ve Valve’in bu durumu sektöre zarar gelmemesi için gizlediğini gündeme getirmişti.
Son zamanlarda ise 2016 ‘dan beri var olduğu ve kullanıldığı belirtilen “Koçluk Bugu” gündemi sarsan bir diğer unsur olmaya devam ediyor. Valve son zamanlarda bu tarz tartışmalı konulara yavaş yavaş açıklık getirerek cezalandırılması gereken kişileri cezalandırıyor. Valve belli ki kaybolan güven ortamını yeniden kazanmaya çalışıyor. Para veya kariyer için Valorant’a geçişi minimalize etmek içinse zaten yüksek miktarda olan turnuvalardaki ödül havuzunu arttırmayı amaçlıyor.
Valorant ise henüz “bug” söylentileri ile karşılaşmaması ve güçlü gözüken hile koruma sistemi sayesinde övgüleri toplayarak kendisine duyulan ilgiyi arttırmakta.
Valorant Espor’da Tutunabilecek mi?
Valorant, her iki yönü de birleştirmeye çalışacak kadar zevk alan oyuncuları hedefliyor. Oyunun bir espor alanında başarılı olması için, ya kahramanları ile Overwatch ve ajanlarıyla Rainbow Six’i gölgede bırakması ya da daha stratejik bir çerçeveyle CS:GO’yu geride bırakması gerekecek. Bu tür devlere karşı rekabet etmek oldukça zor bir iştir.
Bu da beni bu başlığın hedef demografisine götürüyor; CS: GO, Overwatch ve LoL’den özellikler koymayı planlamak onu yaygın bir alan haline getiriyor. Yelpaze ne kadar geniş olursa, Riot’un belirli yönleri yakalamayı başarma ve herkesi memnun etme olasılığı o kadar yüksek olacak ve bu da tabakalı bir topluluk ve diğer oyunlarda benzer unsurlar bulabilen bir oyuncu tabanı ile sonuçlanacaktır.
Valorant’ın bu oyunlarla ilgili sahip olduğu şey, eski oyunlardan potansiyel olarak yorulabilecek oyuncular için yepyeni olması ve ücretsiz olarak sunulması ve kesinlikle herkes tarafından erişilebilir kılınmasıdır. Bunu da CS:GO ‘dan Valorant’a olan yoğun geçişten görebiliyoruz.
Genel olarak oyun esporda başarılı olabilir, ancak zamana ihtiyacı olacaktır. Riot’un karar verme mekanizmasına bağlı olarak, CS: GO ve Overwatch beğenileriyle birlikte potansiyel olarak bir sonraki seviyeye atlayabilir.
Sanmıyorum Csgo’yu geçemez.
katılıyorum