Yapımı yıllar sürmüş eşsiz Vahşi Batı temalı oyun olan Red Dead Redemption II; geliştirilirken ne gibi aşamalardan geçti ? Oyunun hikayesinden müziklerine kadar pek çok insan çalışmış ve inanılmaz bir emek sarfedilmiştir. Oyunu alırken acaba ne gibi bir emek tufanına para ödedik ? Zevkle oynarken acaba bu keyifli saatlerimizi geçirmemizin altında ne gibi bir prodüksiyon yatmaktadır ? Red Dead Redemption II, Cyberpunk 2077, GTA V, Witcher 3 gibi daha nice örneklerle artırabileceğimiz; kimi zaman “Yılın Oyunu” ödülünü almış olan yapımlar; aslında bizlere kaliteli bir oyunun geliştirilmesinin ne kadar zor bir iş olduğunu gözler önüne sermektedir. Bu tarz kaliteli yapımların geliştirilme aşamaları uzun ve zorlu bir süreç olduğu için hayliyle yazıya dökmek de bir o kadar uzun oluyor. Bu nedenle, Red Dead Redemption II‘nin her bir gelişim aşamasını sizleri de sıkmamak adına belirli periyotlar halinde bölüm bölüm yayımlayacağız.
Keyifli okumalar !
Red Dead Redemption 2
İlk oyunun çıkışından hemen sonra 1.600 kişilik bir ekip; Red Dead Redemption 2 oyununu geliştirmeye başladı. Çıkış tarihi 2016 olarak öngörülmüş olan oyun çıkış tarihine yetişmeyince geliştiriciler tarafından haftada 100 saatlik bir mesai gerçekleştirilerek Rockstar Games tarafından Ekim 2018‘de önce PS4 ve Xbox One için daha sonra Kasım 2019 ‘da Windows ve Stadia için yayınlandı. Rockstar, oyunu geliştirmeyi kolaylaştırmak için tüm stüdyolarını tek bir büyük takım halinde seçti. Hikaye 1899‘da Batı, Orta Batı ve Güney Amerika’nın kurgusal bir temsilinde geçiyor ve Van der Linde çetesinin bir üyesi olan yasadışı birisi olan Arthur Morgan‘ı takip ediyor. Arthur, hükümet güçlerine, rakip çetelere ve diğer düşmanlara karşı hayatta kalmaya çalışırken; aynı zamanda Vahşi Batı’nın düşüşüyle başa çıkmaya çalışıyor. Hikaye aynı zamanda Red Dead Redemption’ın (2010) kahramanı olan; çete üyesi John Marston’u da takip ediyor. Yani Red Dead Redemtion 2, ilk oyunun prequelidir (ön bölüm).
Rockstar, oyuncu kadrosunun performanslarını kaydetmek için hareket yakalama kameralarını ve daha sonraki animasyonlar için yüz tepkilerini yakalamak için yüz kameralarını kullanmıştır. Rockstar’ın geliştirme süreçlerinin gizli doğası oyuncuların ve yönetmenin yapım sırasında karakterlerin geleceğinden emin olmadıkları anlamına geliyordu. Oyuncular sahnelerini bölümler halinde çekerken yazarlar senaryo üzerinde çalışmaya devam ettiler. Rockstar, Van der Linde çetesi içinde çeşitli karakterler istedi. Ve her karakterin arkasındaki bireysel hikayelere özel olarak çalıştı. Orijinal oyunun ana temalarından biri aileyi her ne pahasına olursa olsun korumak olsa da Red Dead Redemption 2 bir ailenin çöküşünün hikayesini Van der Linde çetesi şeklinde anlatıyor.
Geçmiş ve Genel Bakış
Red Dead Redemption 2 ile ilgili ön çalışma; orijinal oyun Red Dead Redemption (2010) geliştirilirken başladı. Ancak yapımı Mayıs 2010’da oyunun piyasaya sürülmesine kadar devam etmemişti. Yayıncı şirket Rockstar Games, ilk oyunun yapımı sırasında bir devam oyunu için girişimlere başladı. Ve bir çete anlatısı fikrini “vageçilmeyecek derecede ilgi çekici” buldu. Yaratıcılık bölümünün Başkan Yardımcısı olan Don Houser; 2011 ‘in başlarında orijinal oyunun arkasındaki stüdyo olan Rockstar San Diego ile oyunun karakterleri ve tarzları hakkında konuştu. Ekip Yıl ortasına kadar kaba bir taslak hazırladı. Ardından ise 2012 ‘nin sonlarına doğru oyunun kabaca senaryolarını tamamladı. Houser, Rockstar’ın dünya çapındaki tüm ofislerinden departman yöneticileriyle video konferans görüşmeleri yaptı. Rockstar Games, bir grup farklı stüdyonun mutlaka işe yaramayacağını anladığında; 1.600 geliştirici arasında geliştirme adımlarını kolaylaştırmak için tüm stüdyolarını tek bir büyük takım haline getirdi. Ve oyun için toplamda yaklaşık olarak 2.000 kişi çalıştı.
Ekim 2018’de Houser, ekibin yıl boyunca haftada “birkaç kez” 100 saat mesai yaptığını belirtti.
Pek çok kaynak, bu ifadeyi oyunun tüm geliştirici personelleri için Rockstar San Diego çalışanlarının eşlerinin oyunun öncülünün (ilk oyunun) geliştirilmesiyle ilgili olarak yaptığı benzer suçlamalarla karşılaştırılabilir bir; “kriz zamanı” olarak yorumladı. Ve Rockstar Games sert eleştirilere maruz kaldı. İlerleyen günlerde Rockstar, Houser’ın bahsettiği çalışma süresinin yalnızca; kendisi, Michael Unsworth, Rupert Humphries ve Lazlow Jones’u içeren Red Dead Redemption 2 ‘nin kıdemli yazarlarını etkilediğini öne sürdü. Ve sürenin yalnızca tüm geliştirme süreci boyunca sadece üç hafta geçerli olduğunu belirten bir açıklamada bulundu.
Houser ayrıca şirketin, herhangi bir çalışanının belirtildiği kadar çalışmasını beklemeyeceğini ve zorlamayacağını; eğer bir çalışan geliştirme stüdyolarına geç kalırsa da bu durumun çalışanın projeye olan tutkusundan kaynaklanacağını da sözlerine ekledi. Bununla birlikte diğer Rockstar çalışanları, Houser’in açıklamalarının “zorunlu” fazla mesai ve yıllarca süren kriz dönemleri de dahil olmak üzere çalışanlarının çoğunun altında çalıştığı şirketteki “sıkı çalışma kültürünün” doğru bir betimlemesini vermediğini savundu. İş sözleşmelerinin maaş temelli doğası nedeniyle, bu çalışanların çoğu fazla mesai için tazmin edilmedi; bunun yerine oyunun satış performansına göre değişkenlik gösterebilen yıl sonu prim ödemelerine bağlı bırakıldı. Her şeye rağmen, birçok çalışanın açıklamasında yankılanan duygu; orijinal Red Dead Redemption’ın geliştirilmesinden bu yana çalışma koşullarının bir şekilde iyileştiği gözlemiydi. Bu durum, geliştiricilerden bazılarının eşlerinin Rockstar’a karşı talepkar olan itirazlarının birer meyvesiydi.
Bölüm # 1’de oyunun genel geliştirilme hatlarına değindik. Diğer bölümlerde:
- #2 : Hikayenin Geliştirilmesi
- #3 – 1/2: Karakter Geliştirmeleri ve Çekimler
- #4: Teknik ve Oynanışsal Geliştirmeler
- #5: Müzik Prodüksiyonu
- #6: Oyunun Yayınlanışı ve Tanıtım Aşamaları