SORU
Galibiyetlerde daha az kademe puanı kazanırken, mağlubiyetlerde daha fazla kademe puanı kaybediyorum. Sistem beni aşağıya çekiyormuş gibi hissediyorum. Bu neden oluyor?
CEVAP
Kemerlerinizi bağlayın çünkü bu cevabımız için kafamızın içinde zorlu bir yolculuğa çıkıyoruz. Bu soruyu yanıtlamak için önce kolları sıvayıp dereceli sisteminin nasıl çalıştığını anlatmamız gerekiyor!
VALORANT MMR DEĞERİ NEDİR VE BU DEĞER NEDEN KADEME PUANIYLA (KP) AYNI ŞEY DEĞİL?
VALORANT, sizin performans beceri düzeyinizi tespit edebilmek için MMR değerini (yani eşleştirme kademesini) kullanıyor. MMR’ı, tüm oyuncuların üstünde bulunduğu devasa bir merdiven olarak düşünebiliriz. Galibiyet kazandıkça bu basamaklarda yükselir ve diğer oyuncuları aşağıya doğru itersiniz. Mağlubiyet aldığınızdaysa diğer oyuncular tarafından aşağı basamaklara itilirsiniz. Bir basamakta aynı anda iki oyuncu bulunamaz, yani berabere kalamaz. Bu konsept, çoğu eşleştirme sisteminin özü. Basamakları ne kadar hızlı tırmanacağınızı (veya başkalarını nasıl aşağıya iteceğinizi) belirleyen matematiksel hesaplamalarsa bu işin zorlu kısmı.
MMR çok değişken bir sistem olduğu için oyundan oyuna farklılık gösterebiliyor. Bu değeri, sizin görünen kademeniz ve kademe puanınızdan biraz daha ayrı tuttuk. Bunu yaparken amacımız, kademenizde büyük dalgalanmalar olmasını veya kademe yükseldikten sonra birden geri düşmenizi önlemekti.
MMR değerini temel olarak anlattığımıza göre, şimdi bunun kademe puanı kazanmanıza veya kaybetmenize nasıl etki ettiğine geçebiliriz.
Başlamadan önce, kademenizin sahip olduğunuz MMR değerinden ayrı olduğunun altını bir kez daha çizmek istiyoruz. MMR değerinizi asla görmeyeceksiniz. Biz onu adil karşılaşmalar oluşturabilmek için kullanıyoruz. Derecelide ilk kez sıraya girdiğinizde veya yeni bölüm nedeniyle kademeniz sıfırlandığında, sizin MMR değerinize bakarak hangi “kademeye” ait olabileceğiniz konusunda bir fikrimiz oluyor. Ama maalesef bu sadece bir “fikirden” ibaret. Bu nedenle de sizi ait olduğunuzu düşündüğümüz kademenin alt tarafına doğru yerleştiriyoruz.
YAKINSAMA
Sizi kademenin alt tarafına doğru yerleştirme sebebimiz “yakınsama” kavramıyla açıklanabilir. Sizi tahmini kademenizin alt tarafına doğru yerleştirip sınamanın daha mantıklı olduğunu düşünüyoruz. Kendinizi kanıtlamanızı isteyerek o kademenin sizin için gerçekten fazla düşük olup olmadığını ve daha yüksek bir kademeye ait olup olmadığınızı görebiliyoruz. Siz kendinizi kanıtladığınızda kademe puanınız (KP) bunu yansıtıyor. Böylece, “sınandığınız” kademenin yukarı tarafına doğru tırmanmaya çabalarken galip geldiğinizde daha fazla KP kazanıyor ve mağlup olduğunuzda daha az KP kaybediyorsunuz. İşte tüm olay bu! Yani şu durumda MMR değerinize “yakınsıyorsunuz”.
En nihayetinde kademeniz, MMR değerinize çok yaklaşarak yakınsayacak (tabii bu, kaybetmeye başlayarak MMR değerinizin düştüğü durumlarda geçerli değil). Bu gerçekleştiğinde, galip geldiğinizde veya mağlup olduğunuzda kazandığınız/kaybettiğiniz kademe puanı miktarı da aşağı yukarı eşitlenecek. MMR değerinize yetiştiğinizde artık becerilerinizi de geliştirmeniz gerekiyor. Baştaki hesabımızdan daha yukarı tırmanabilmeniz için rakiplerinize karşı galibiyetleriniz mağlubiyetlerden daha fazla olmalı. MMR değerinizdeyken, genellikle %50 oranında kazandığınızı görüyoruz. %50 kazanma oranı söz konusuyken bile art arda bir sürü galibiyet alarak MMR değerinizin üstünde bir kademeye yükselebilirsiniz.
Bir oyuncunun uzun süre art arda galibiyet kazanması veya birkaç güzel karşılaşma elde etmesi, hâlâ sadece %50 galibiyet oranına sahip olduğu ve MMR değerinin üstündeki bir kademeye yükseldiği gerçeğini değiştirmiyor. Bununla birlikte, kademe düşme koruması da bazen oyuncuların, MMR değerinin bir üstündeki kademede olmasını sağlayabiliyor.
REKABET BÜTÜNLÜĞÜNÜ KORUMAK
MMR değerinizin üstündeki bir kademeye çıkarsanız, sistem sizi ait olduğunuz kademeye düşürmeye çalışacak. Mağlup olduğunuzda, galibiyet durumunda kazandığınızdan daha fazla KP kaybetmenizin nedeni bu. Bu durumu, sizinle yaklaşık olarak aynı MMR değerine sahip fakat sizden kademe olarak yukarıda olan oyunculara kıyasla daha fazla karşılaşma kazanarak çözebilirsiniz. Bu sorunu liderlik tablosunun en tepesindeki oyuncular bile yaşıyor. Sizden yukarıda çok az oyuncu olduğunda tırmanmak da bir hayli zorlaşıyor. MMR değeriniz, önünüzdeki oyuncununkinden daha yüksek değilse sistem liderlik tablosunda onun yerini almanızı istemiyor.
Liderlik tablosundaki oyuncuların “çok kasarak” MMR değerinin üstündeki sıralara çıkmasına ve onlardan daha iyi olan oyuncuların önüne geçmesine izin vermenin rekabetçi oyunun bütünlüğünü kötü etkileyeceğini düşünüyoruz. Bu yüzden de tüm oyuncular aynı standartlar dahilinde değerlendiriliyor: Tırmanabilmek için önünüzdeki oyunculardan daha iyi olduğunuzu kanıtlamak zorundasınız. Yani, karşılaşmalarınızın yarısından biraz daha fazlasında galip geliyorsanız ve 200 galibiyetiniz varsa, karşılaşmalarının büyük çoğunluğunu kazanan fakat 100 galibiyete sahip olan bir oyuncu, MMR değeri sayesinde liderlik tablosunda sizden daha yüksek bir sıralamada bulunur.
Derecelinin amacı, sizin becerilerinizi doğru tanımlamak. Bu nedenle oynadığınız beceri düzeyinden siz sorumlusunuz. Rakiplerinizden gerçekten daha iyi bir performans gösteriyor ve kaybettiğinizden daha fazla karşılaşma kazanıyorsanız, o zaman merdiveni çıkar ve MMR değerinizi yükseltirsiniz. MMR değerinizi yükseltince de kazandığınız KP miktarını arttırır ve yükselme konusunda işinizi kolaylaştırırsınız!
ÖZET:
- MMR değeriniz kademenizden yüksekse, galibiyetlerde daha fazla KP kazanır ve mağlubiyetlerde daha az KP kaybedersiniz.
- MMR değeriniz kademenize eşitse, mağlubiyet ve galibiyetlerde kaybettiğiniz/kazandığınız KP miktarı birbirine çok yakın olur.
- MMR değeriniz kademenizden düşükse, galibiyetlerde daha az KP kazanır ve mağlubiyetlerde daha fazla KP kaybedersiniz.
Rakiplerinizden daha iyi bir performans göstererek ve düzenli olarak galibiyet alarak MMR değerinizi arttırabilirsiniz!